Valmennuslinjaus

Valmentajuus

Valmennuslinjaus

Valmentajuus

KEHITTYMISEN ILMENTÄMINEN PELAAJILLE JA PALAUTTEENANTO

Anna pallolliselle pelaajalle työrauha ja vältä virheiden toistamista sanallisesti. Rohkaise pelaajia yrittämään sekä tekemään parhaansa. Anna onnistuneista ja oikeista suorituksista sekä yrittämisestä positiivinen palaute. Anna konkreettista ja täsmällistä palautetta: nimellä.

Kannusta ja rohkaise pelaajia osallistumaan palautteenantamiseen ja arvioimaan omaa ja joukkueen tekemistä. Ota pelaajat ehdottomasti myös mukaan tavoitteiden asetteluun ja joukkueen toimintakulttuurin ja -mallien suunnitteluun sekä jalkauttamiseen. Edellä mainittuihin asioihin on tärkeää palata, tasaisin väliajoin.

Kun harjoitellut asiat kehittyvät sekä ne alkavat näkymään pelaamisessa tuo havainto myös pelaajien tietoisuuteen, niin yksilö- kuin joukkuetasolla. Harjoittelussa käy onnistuneet suoritukset rohkeasti läpi, joko sanallisesti tai uudelleen aidossa tilanteessa näyttämällä (tee ”dekonstruktio” mahdollisimman aidoksi).

Harjoitusten ja otteluiden lopuksi tulee joukkueelle antaa lyhyt palaute, pyrkien osallistamaan pelaajat, teemasta, jota on harjoituksessa tai ottelussa painotettu. Tarkempaa palautetta (yksilö- ja joukkuetasolla) voi antaa myöhemmin esimerkiksi seuraavissa harjoituksissa. Videoiden hyödyntäminen tukee oppimista ja todennäköisesti kiinnostaa pelaajia.

HARJOITUSTEN JOHTAMINEN

Harjoitusten johtamisen voi jakaa neljään osa-alueeseen: valmistautuminen, organisointi, opettaminen, arviointi.

Suunnittele harjoitukset etukäteen. Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon pelaajien- ja valmentajien määrä, käytettävissä olevat tilat ja välineet, kenttävuoron pituus ja harjoiteltava teema. Mieti etukäteen myös harjoitteissa tapahtuvia tilanteita, joissa voisi olla hyvä aika valmennushetkelle. Kirkasta itsellesi, mikä on konkreettinen oppimistavoite ja millaisin keinoin tuet pelaajien oppimista.

Pyri saamaan harjoitteet nopeasti käyntiin ja etene loogisesti vaiheittain pelaajille tuotavien sääntöjen sekä haluttujen avainasioiden osalta. Huolehdi heti alusta asti, että kaikki pelaajat ovat aktiivisesti harjoitteessa läsnä sekä siitä, että harjoitteessa on riittävän kova intensiteetti. Huolehdi, että harjoitteet sisältävät tilanteenvaihdon. On tärkeää myös muistaa, etteivät säännöt rajoita pelaajia liikaa tai ole pelin logiikan vastaisia.

Analysoi miten harjoitteet toimivat. Tapahtuuko niissä haluttuja asioita? Mikäli ei tapahdu, niin pyri analysoimaan mistä se johtuu. Tee tarvittaessa rohkeasti muutoksia esim. pelaajamäärään, alueen kokoon, sääntöihin jo harjoitusten aikana.

Auta pelaajia tunnistamaan tilanteet/ ongelmat, joita pyrit valmentamaan. Pyri ajoittamaan opetushetket niihin hetkiin, kun pelaajat tarvitsevat lyhyen tauon. Mieti sanominen etukäteen ja pidä viesti riittävän lyhyenä. Mahdollisuuksien mukaan osallista pelaajia vuorovaikutukseen sekä itse oivaltamaan ongelmien ratkaisut.

Harjoitusten lopuksi käy lyhyesti läpi harjoitusten teema ja tavoitteet pelaajien kanssa. Osallista pelaajat arvioimaan toimintaansa (ikävaihe huomioiden). Mikäli mahdollista harjoituskokonaisuuksien jälkianalysointiin ja valmentajana toimimisen reflektointiin on hyvä käyttää hieman aikaa. Jaa ajatuksesi ja havaintosi muiden valmennustiimin jäsenten kanssa.

TOISTEISUUS JA PITKÄJÄNTEISYYS

Kehittyminen ja taidon oppiminen vaativat suuren määrän toistoja. Pelaajat oppivat ja omaksuvat asioita eri tavoin. Valmentajien on tärkeä muistuttaa pelaajia omatoimisen harjoittelun ja liikunnan tärkeydestä sekä kannustaa siihen konkreettisten ohjeiden/ vinkkien avulla.

On erittäin tärkeää edetä loogisesti asia kerrallaan ikävaiheen ”herkkyyskaudet” ja ikäluokkakohtaiset minimivaatimukset huomioiden. Peruspelaamisen periaatteet tulisi olla pelaajilla hallinnassa ennen kuin aletaan valmentamaan tarkempia joukkuetaktisia asioita. 

Harjoituksissa kannattaa hyödyntää samoja hyviksi havaittuja harjoitteita. Yhden jakson pituus noin kuusi – kahdeksan viikkoa, jonka aikana keskitytään vain muutamaan teemaan ja niiden alaisiin avainasioihin.

Valmentajien on tärkeä huomioida, että pelaajien kehittyminen ei ole lineaarista ja jokaisen pelaajan kehityskulussa on eroja.

VAATIMUSTASO

Joukkueen ja pelaajien tavoitteet sekä heidän kanssaan yhdessä sovitut toimintatavat ohjaavat pitkälti valmentajan vaatimustasoa. Vaatiminen on pitkälti välittämistä. Asioita, joita ei ole harjoiteltu tai mihin valmentaja itse ei ole valmis sitoutumaan, ei voi vaatia myöskään pelaajilta. Valmentajan on tärkeä hahmottaa pelaajien kehitys- ja taitotaso ja suhteuttaa vaatimustaso siihen. Kaikilta pelaajilta ei voi vaati samoja fyysisiä, teknisiä ja taktisia asioita mutta parhaansa yrittämistä, keskittymistä sekä joukkueen yhteisten toimintatapojen noudattamista voidaan vaatia kaikilta.

Harjoitusten intensiteettiä tulee saada kaikilla tasoilla kovemmaksi sekä lähemmäksi otteluiden tempoa sekä aika- ja tilavaatimuksia. Pelaajia tulee uskaltaa rasittaa fyysisesti. Puske pelaajia kohti haastavampia asioita mutta muista ottaa yksilöt huomioon.

Ole itse aidosti läsnä hetkessä, heittäydy ja toimi innostavasti – se tarttuu myös helposti pelaajiin.